Del XII: Närke

Jag måste erkänna att jag har bävat lite för Närke. Jag menar, hur många band kan ni nämna från typ… Hallsberg?
Som tur finns ju i alla fall Örebro som har en hyfsat stor och etablerad punkscen. Även om skatepunk á la Millencollin inte riktigt är min melodi, så får man ändå säga att den musiken har blivit lite synonym med Örebro och det är ju också en av poängerna med den här bloggen – att försöka ringa in hur musiken låter i olika landskap. Men vill ni ha lite mer garagerockiga toner så rekommenderar jag The Strollers som också återfinns på listan.

För övrigt märks det att vi börjar närma oss Värmland nu, lyssna på Thory Bernhards ”Pärleporten” med gästspel av ingen mindre än Christer Sjögren.

”Gör mig lycklig nu” med Örebrobördige Mats Ronander och Kim Larsen är kanske varken stor musik eller stor lyrik, men jag blir ändå lite glad av den.

Bland nyare artister vill jag lyfta fram Jasmine Kara och förstås Sibille Attar som också är från Örebro ursprungligen.

Next Stop: Värmland!

Lämna en kommentar